Képességfelmérés
Szenzoros diagnosztika
A vizsgálat elvégzése akkor szükséges, ha a gyermeknek olyan tünetei, nehézségei vagy viselkedési problémái vannak, melyek arra utalhatnak, hogy szenzoros integrációs nehézségek állnak fenn.
Néhány jel, mely erre utalhat:
túlérzékenység bizonyos ingerekre pl. zavarodott reakció, túlreagálás, ingerek tudatos elkerülése
alulérzékenység bizonyos területekre pl. nem vesz észre bizonyos ingereket, nincs veszélyérzete
ügyetlenség, koordinálatlan mozgás, egyensúlyi problémák
figyelemkoncentrációs nehézségek
impulzivitás, nyugtalanság, túlzott mozgásigény
problémák a szabályok betartásában
tanulási problémák
Iskolaérettségi vizsgálat
A felmérés akkor szükséges, ha bizonytalan arra vonatkozóan, hogy gyermeke készen áll-e az iskolai életre. A vizsgálat során a különböző tanuláshoz szükséges képességterületek fejlettségi szintjének a megállapítása történik. A vizsgálat eredménye fontos információkat nyújt arra vonatkozóan, hogy a gyermek felkészült-e az iskolai kihívásokra vagy szükség esetén további támogatásra, fejlesztésre szorul.
A felmérést célszerű az óvodahosszabbításra vonatkozó kérvényezési időszak előtt elvégezni, hogy könnyebb legyen meghozni a döntést az iskolakezdésre vonatkozóan.
Az iskolaérettségről bővebben az következő oldalon olvashat:
Komplex mozgásterápiás szemléletű felmérés
A vizsgálat elvégzése akkor szükséges, ha a tanulási képességek területén elmaradást tapasztalnak.
Néhány jel, mely erre utalhat:
figyelemkoncentrációs nehézségek
impulzivitás, nyugtalanság, túlzott mozgásigény
gyenge tantárgyi tantárgyi teljesítmény
összerendezetlen mozgás
koordinálatlan finommozgás
bizonytalan mozgás
iránytévesztések
másodlagos tünetek megjelenése: visszahúzódó, gátolt viselkedés ; bohóckodás ; túlzott engedelmesség; testi tünetek
Komplex Mozgásterápia - kontroll
Az első feladatsor felírását követően a gyermeknek napi rendszerességgel el kell végeznie a gyakorlatsorokat. A begyakorlást követően 4-5 hét múlva kontroll vizsgálat következik, mely során ellenőrzöm, hogy a gyakorlatokat milyen mértékben sikerült elsajátítania a gyermeknek.
Ha teljesítette a feladatokat, akkor egy újabb feladatsor felírása, betanítása és begyakorlása következik.
Fonológiai Tudatosság Teszt
A Fonológiai Tudatosság Teszt (NILD-Hungary) egy olyan standardizált vizsgálati eszköz, amelyet a gyógypedagógiai és logopédiai területen alkalmaznak a fonológiai tudatosság vizsgálatára. A fonológiai tudatosság az a képesség, hogy a gyermek felismerje és manipulálja a hangokat a beszédben. A teszt különböző szinteken méri a gyermek képességeit, kezdve az egyszerűbb hangfelismeréstől és -azonosítástól, egészen a hangok manipulálásáig, szavakból történő hangkihagyásig vagy hangcseréig.
A teszt segítségével a képet kaphatunk a gyermek fonológiai tudatossági szintjéről, az esetleges hiányosságokról vagy nehézségekről. A kapott eredmények segítségével a fonológiai tudatosság célzott fejlesztése történhet, mely kiemelten fontos a helyes olvasás-írás tanulásához.
Milyen esetekben érdemes felvenni a tesztet?
- olvasás során gyakori hibázás
- szövegértési problémák
- írásban megjelenő problémák
- kiejtési nehézségek, hangok felcserélése
